انواع تار

انواع تار بر اساس دو مورد نوع کاربرد و  سازنده تقسیم می شود. در این مقاله به طور مختصر و مفید به هردو مورد اشاره می کنیم. برای اطلاع از ساخت ساز می توانید به سایت تار همتی مراجعه کنید.

۱) براساس کاربرد : تار مشقی ،‌ تار معمولی ، تار حرفه ای

تار مشقی برای افرادی است که می خواهند آمورش تار را شروع و تمرین کنند بنابراین برای یادگیری توصیه می شود که از این نوع تار استفاده کنید. خوبی تار مشقی این است که برای تمرین روزانه مناسبه و افراد می توانند به راحتی هر سبک دلخواهی آزمایش کنند بدون اینکه نگران خرابی آن باشند.

تار معمولی از جمله محبوب ترین و مناسب ترین تار برای افراد مبتدی و متوسط است که می توانند با این ساز کار کنند. این ساز برای اجراهای کوچک مناسب است اما اجراهای حرفه ای مناسب نیست.

تار حرفه ای برای افراد مسلط و اساتید این حوزه قابل استفاده و مناسبب است. این نوع ساز از جمله پیچیده ترین و سنگین و حساس ترین نوع تار است. در استدیوها، برگزاری کنسرت و اجراهای سنگین نیز از این نوع استفاده می شود.

انواع تار

۲) براساس سازنده

نوع ساخت و سازنده ساز از موارد مهمی است که برای هر ساز به هنگام خرید باید توجه داشت از جمله سازنده های مطرح ساخت تار می توان به تار یحیی، خجسته، افشاری، لطفی و … اشاره کرد.

قابل توجه این که منطقه ساخته شده تار هم مهم است زیرا ویژگی ها و جنس انتخاب چوب متفاوت است و در نوع ساز و کیفیت آن می تواند تاثیرگذار باشد. در زیر به چند مورد اشاره می کنیم.

۱) ایرانی  ۲) ترکی ۳) هندی  ۴) قفقازی  ۵) افغانی که هرکدام از اینها مربوط به کشوری که در اسم آن ها قرار دارد.

فهرست مطالب